Een man die zijn arm omhoog houdt, met om zijn pols een Apple Watch.Een man die zijn arm omhoog houdt, met om zijn pols een Apple Watch.Een man die zijn arm omhoog houdt, met om zijn pols een Apple Watch.

Help, de batterij van mijn telefoon laadt niet meer op!

Geschreven door Willem - charging specialist - 5 augustus 2024

Help, de batterij van mijn telefoon laadt niet meer op!

Geschreven door Willem - charging specialist - 5 augustus 2024

De meeste smartphones worden dagelijks of zelfs vaker opgeladen. Maar wat moet je doen als je geliefde iPhone plots niet meer oplaadt? Of je Samsung telefoon nog maar een paar procent batterij heeft? Welke smartphone je ook hebt, we geven je uitleg en enkele stappen om te doorlopen, zodat je snel weer bereikbaar bent!

Stappenplan:

Een mannen arm met een Apple Watch, de achtergrond is roze.Een mannen arm met een Apple Watch, de achtergrond is roze.Een mannen arm met een Apple Watch, de achtergrond is roze.

Check op schade

  • Voordat we beginnen is het goed om uit te sluiten of je toestel geen fysieke schade heeft. Denk bijvoorbeeld aan (recente) waterschade of een flinke deuk of barst in je toestel. Is dit het geval, ga direct naar stap 6.
Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.

Controleer je kabel, oplaadblokje en het stopcontact

Of je telefoon nou niet meer oplaadt in de auto, bij je bed of aan je bureau, je begint met het controleren van je oplaadaccessoires. Gebruik bijvoorbeeld een andere kabel en/of oplaadblokje om te zien of die wel werkt en probeer uiteindelijk ook een ander stopcontact. Heeft je kabel zichtbare schade, zoals een kabelbreuk? Dan is het wellicht tijd voor een nieuwe.

Stappenplan:

Check op schade

  • Voordat we beginnen is het goed om uit te sluiten of je toestel geen fysieke schade heeft. Denk bijvoorbeeld aan (recente) waterschade of een flinke deuk of barst in je toestel. Is dit het geval, ga direct naar stap 6.

Controleer je kabel, oplaadblokje en het stopcontact

Of je telefoon nou niet meer oplaadt in de auto, bij je bed of aan je bureau, je begint met het controleren van je oplaadaccessoires. Gebruik bijvoorbeeld een andere kabel en/of oplaadblokje om te zien of die wel werkt en probeer uiteindelijk ook een ander stopcontact. Heeft je kabel zichtbare schade, zoals een kabelbreuk? Dan is het wellicht tijd voor een nieuwe.

Check je oplaadpoort

Stof en vuil hebben de neiging om zich op te hopen in de oplaadpoort van je telefoon. Gebruik een houten tandenstoker of een zachte borstel om de poort voorzichtig schoon te maken. Is de poort schoon maar laadt je telefoon nog steeds niet op? En ondersteunt ’ie draadloos opladen? Probeer dan een draadloze oplader om te zien of dit werkt! 

Check op schade

  • Voordat we beginnen is het goed om uit te sluiten of je toestel geen fysieke schade heeft. Denk bijvoorbeeld aan (recente) waterschade of een flinke deuk of barst in je toestel. Is dit het geval, ga direct naar stap 6.

Controleer je kabel, oplaadblokje en het stopcontact

Of je telefoon nou niet meer oplaadt in de auto, bij je bed of aan je bureau, je begint met het controleren van je oplaadaccessoires. Gebruik bijvoorbeeld een andere kabel en/of oplaadblokje om te zien of die wel werkt en probeer uiteindelijk ook een ander stopcontact. Heeft je kabel zichtbare schade, zoals een kabelbreuk? Dan is het wellicht tijd voor een nieuwe.

Check je oplaadpoort

Stof en vuil hebben de neiging om zich op te hopen in de oplaadpoort van je telefoon. Gebruik een houten tandenstoker of een zachte borstel om de poort voorzichtig schoon te maken. Is de poort schoon maar laadt je telefoon nog steeds niet op? En ondersteunt ’ie draadloos opladen? Probeer dan een draadloze oplader om te zien of dit werkt! 

Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.

Check je oplaadpoort

Stof en vuil hebben de neiging om zich op te hopen in de oplaadpoort van je telefoon. Gebruik een houten tandenstoker of een zachte borstel om de poort voorzichtig schoon te maken. Is de poort schoon maar laadt je telefoon nog steeds niet op? En ondersteunt ’ie draadloos opladen? Probeer dan een draadloze oplader om te zien of dit werkt! 

Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.

Herstart je telefoon

Soms is het antwoord zo makkelijk als het opnieuw opstarten van je telefoon. Werkt normaal herstarten niet? Dan kan dit vaak ook op een geforceerde manier; dit heet een ‘soft reset’. Zoek online naar hoe je zo’n ‘soft reset’ voor jouw toestel doet.

Herstart je telefoon

Soms is het antwoord zo makkelijk als het opnieuw opstarten van je telefoon. Werkt normaal herstarten niet? Dan kan dit vaak ook op een geforceerde manier; dit heet een ‘soft reset’. Zoek online naar hoe je zo’n ‘soft reset’ voor jouw toestel doet.

Update of herstel je telefoon

Voor de volgende stappen is het goed dat je een back-up hebt van de gegevens op je telefoon en dat er nog ten minste 50% batterij over is. Laat dit anders achterwege.

Aangezien de software je telefoon aanstuurt, is het goed om altijd up-to-date te zijn. Staat er bij je instellingen nog een software-update beschikbaar? Voer deze dan uit. Is het probleem niet verholpen, dan blijft er nog een laatste stap over: het herstellen van je telefoon naar de fabrieksinstellingen. Check nogmaals of je een back-up hebt van je gegevens, de gegevens zullen worden gewist. Reset vervolgens je telefoon naar de fabrieksinstellingen. Dit verschilt per toestel, dus zoek online hoe dit gaat voor die van jou.

Zoek hulp bij de specialist

Geeft je telefoon na deze stappen nog steeds geen teken van leven of heeft ’ie fysieke schade? Neem dan contact op met de verkopende partij van je toestel, de klantenservice van de fabrikant of een reparateur. Zij helpen je altijd verder zodat je snel weer online en bereikbaar bent!

Herstart je telefoon

Soms is het antwoord zo makkelijk als het opnieuw opstarten van je telefoon. Werkt normaal herstarten niet? Dan kan dit vaak ook op een geforceerde manier; dit heet een ‘soft reset’. Zoek online naar hoe je zo’n ‘soft reset’ voor jouw toestel doet.

Update of herstel je telefoon

Voor de volgende stappen is het goed dat je een back-up hebt van de gegevens op je telefoon en dat er nog ten minste 50% batterij over is. Laat dit anders achterwege.

Aangezien de software je telefoon aanstuurt, is het goed om altijd up-to-date te zijn. Staat er bij je instellingen nog een software-update beschikbaar? Voer deze dan uit. Is het probleem niet verholpen, dan blijft er nog een laatste stap over: het herstellen van je telefoon naar de fabrieksinstellingen. Check nogmaals of je een back-up hebt van je gegevens, de gegevens zullen worden gewist. Reset vervolgens je telefoon naar de fabrieksinstellingen. Dit verschilt per toestel, dus zoek online hoe dit gaat voor die van jou.

Zoek hulp bij de specialist

Geeft je telefoon na deze stappen nog steeds geen teken van leven of heeft ’ie fysieke schade? Neem dan contact op met de verkopende partij van je toestel, de klantenservice van de fabrikant of een reparateur. Zij helpen je altijd verder zodat je snel weer online en bereikbaar bent!

Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.

Update of herstel je telefoon

Voor de volgende stappen is het goed dat je een back-up hebt van de gegevens op je telefoon en dat er nog ten minste 50% batterij over is. Laat dit anders achterwege.

Aangezien de software je telefoon aanstuurt, is het goed om altijd up-to-date te zijn. Staat er bij je instellingen nog een software-update beschikbaar? Voer deze dan uit. Is het probleem niet verholpen, dan blijft er nog een laatste stap over: het herstellen van je telefoon naar de fabrieksinstellingen. Check nogmaals of je een back-up hebt van je gegevens, de gegevens zullen worden gewist. Reset vervolgens je telefoon naar de fabrieksinstellingen. Dit verschilt per toestel, dus zoek online hoe dit gaat voor die van jou.

Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.Een vrouwen arm met een Samsung Galaxy Watch, de achtergrond is lichtblauw.

Zoek hulp bij de specialist

Geeft je telefoon na deze stappen nog steeds geen teken van leven of heeft ’ie fysieke schade? Neem dan contact op met de verkopende partij van je toestel, de klantenservice van de fabrikant of een reparateur. Zij helpen je altijd verder zodat je snel weer online en bereikbaar bent!

Want je wilt toch connected blijven…

Wat zijn oorzaken?

Hoewel je de oorzaak niet altijd direct kunt aanwijzen, is het probleem wel uit te splitsen naar de software of de hardware van je toestel. Ligt het aan de software, dan zit er een fout in het besturingssysteem dat je toestel laat werken, bijvoorbeeld door een foute update. Zit de fout in de hardware, dan is er iets mis met de tastbare onderdelen van je telefoon. Dit wordt veroorzaakt door fysieke schade van water of een ongelukkige val.

Wat zijn oorzaken?

Hoewel je de oorzaak niet altijd direct kunt aanwijzen, is het probleem wel uit te splitsen naar de software of de hardware van je toestel. Ligt het aan de software, dan zit er een fout in het besturingssysteem dat je toestel laat werken, bijvoorbeeld door een foute update. Zit de fout in de hardware, dan is er iets mis met de tastbare onderdelen van je telefoon. Dit wordt veroorzaakt door fysieke schade van water of een ongelukkige val.


ThePhoneLab is een reparateur die klantgericht en snel te werk gaat. Ze repareren vaak in 30 minuten, proberen waar mogelijk je data te behouden en ‘no cure, no pay’! Maak hieronder een afspraak en ontvang een kortingscode voor €15,- korting op je reparatie. Deze wordt verzilverd op de locatie bij jou in de buurt.

ThePhoneLab is een reparateur die klantgericht en snel te werk gaat. Ze repareren vaak in 30 minuten, proberen waar mogelijk je data te behouden en ‘no cure, no pay’! Maak hieronder een afspraak en ontvang een kortingscode voor €15,- korting op je reparatie. Deze wordt verzilverd op de locatie bij jou in de buurt.